نقش فضای مجازی در رواج مدلینگ
قبادی و همکاران (1395) در تحقیقی بر روی زنان متأهل شهر ایلام نشان دادند مدیریت بدن در چهار بعد رویههای لاغری و سلامتی، جراحیهای زیبایی، نوع پوشش و مراقبتهای بهداشتی با مصرف رسانهای و فشارهای اجتماعی- فرهنگی و تحصیلات و درآمد این زنان رابطه مثبتی دارد. سایت تبیان (1395) نیز با اشاره به موج فراگیر مدل شدن در بین جوانان هشدار می دهد که برخی برای نشان دادن ظاهر خود حتی حاضر می شوند به صورت نیمه برهنه خود را به نمایش بگذارند. سایت زنان خبر (1395) نیز با اشاره به نقش فضای مجازی در رواج مدلینگ توضیح میدهد که همهگیر شدن فضای مجازی بین مردم دغدغه بیشتر دیده شدن یا به عبارت دیگر لایک گرفتن جای خاصی پیدا کرده و تا جایی رسيگما اس ام اسه که افراد همه قسمتهای مختلف زندگیشان را حتی وجوه خصوصی و شخصی آن را برای دیده شدن به اشتراک بگذارند یا حتی بسیاری فعالیتها را صرفاً برای بیشتر دیده شدن انجام دهند. تبلیغ نویسی در این صفحات سبب میشود که کاربران به خرید محصولات ترغیب شوندو حتی محصولات دیگر را هم بخرند. سپس باید یک داستان تعریف کنیم که قهرمان ما که فلان مشکل را داشته چه اتفاقاتی برایش افتاده است. </p>
<p> این نوع مد شدن در حوزه صنف پوشاک که هدفش افزایش خرید و مصرف بیشتر محصولات این صنف است بیشتر دیده می شود. پژوهش های بسیاری در زمینه مدیریت بدن در ایران انجام شده است که تأثیر عوامل مختلف بر مدیریت بدن را مطالعه کردهاند. او نوعی مبادله ی مستمر معانی در بین بدن جسمانی و بدن اجتماعی تشخیص میدهد و معتقد است که هر یک دیگری را تقویت میکند (ذکایی، 1386: 122 به نقل از داگلاس:69). به این معنا که افزایش سرمایه جنسی سبب افزایش توجه به مدیریت بدن میشود. نتایج این تحقیقات و آمارهای ارائه شده در مورد مصرف لوازم آرایش، رویههای لاغری و جراحیهای زیبایی نشان میدهد مدیریت بدن مسئلهای است که در بین زنان و دختران نیاز به مطالعه و پژوهش دارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد سرمایه جنسی بر مدیریت بدن جوانان تأثیر دارد. طبق نتایج این تحقیق جوانان دختر گرایش بیشتری به ابعاد مدیریت بدن مانند جراحی زیبایی، رژیمهای لاغری، لباسهای اندامی و آرایش صورت دارندوی در تحلیل خود از بدن به کالایی شدن بدن در جوامع مدرن اشاره میکند که به صورت سرمایه فیزیکی ظاهر می شود (شیلینگ،1993). داگلاس ایده بدن را به عنوان گیرنده معانی اجتماعی و نماد جامعه توسعه داده است. بر این اساس حوزه عمومی را میتوان نوعی ساختار ارتباطی دانست که در شبکه جمعی جامعه مدنی ظهور میکند. یه شما کمک می کند تا در سر دسته رقابت قرار گیرید. یا نویسنده سیاستهای دولت و نیروی انتظامی در برخورد خشونتآمیز با بدحجابی را مورد انتقاد قرار میدهد. فوکو بدنهای فیزیکی را بدنهای اجتماعی میداند. در واقع آنچه با پستهای کوتاه در فیسبوک آغاز شد حالا تبدیل به صنعتی عظیم شده که چندین و چند شبکه اجتماعی مختلف با ماهیتهای کاملا متفاوت از یکدیگر را شامل میشود. در واقع برای هوسرل بدن، خود من نیست؛ بکله در تعلق من است تا از طریق آن من به جهان دسترسی پیدا کنم. سوم؛ هر موضوعی که مورد بحث و مناظرة دو گروه واقع میشود، از نظر علم منطق، بلکه در متن واقع یک برهان راستین بیشتر ندارد؛ از این رو، هر دو گروه نمیتوانند به آن تمسک جویند؛ چرا که حقیقت در هر مسألهای یکی بیش نیست؛ وقتی در بحث و موضوعی، حق با یک طرف باشد طرف مقابل باید قانع گردد وگرنه ناگزیر به سفسطه و جدل روی میآورد تا مدعای باطل خود را اثبات و نظریة حق را باطل سازد.</p>
<p> این قبیل مطالب را در بسیاری از زبانها و ادبیاتها، از جمله خود ترکی هم میتوان یافت. بررسی نقش احساس امنیت اجتماعی، دینداری و عزت نفس در گرایش به گردشگری سلامت از مهمترین اهداف این پژوهش است. تقیزاده(1390) مطالعهای با عنوان "بررسی اثرگذاری رسانههای تبلیغاتی بر فرایند خرید بیمه نامههای عمر و پسانداز با بهرهگیری از مدل AIDA مورد مطالعه شرکت بیمه ایران شهر رشت" انجام داد. رستگار و همکاران(1395) در تحقیقی بر روی زنان مراجعه کننده به مراکز زیبایی شهر بندرعباس نشان دادند اهمیت مدیریت بدن در این زنان با مضمون نهایی «بصری شدن منزلت» شناخته میشود که شامل زیر مقولههای «به تعویق انداختن پیری»، «کسب آرامش و نشاط»، «اصالت یافتن ظاهر»، «تمایز طلبی»، «پذیرش اجتماعی» و «زیبایی شناختی شدن بدن» است. نتایج تحقیق ذکایی (1387) نیز نشان از تأثیر تعیین کننده ایدهآلها و هنجارهای غربی منتقل شده از طریق رسانههای جدید در خصوص بدن بر انگیزهها و رفتارها و ایدهآلهای جوانان به ویژه دختران دارد. این عطش به دیده شدن و تأیید شدن از طرف دیگران بر تمایل جوانان به مدگرایی و مدلینگ تأثیر زیادی گذاشته است. بنابراین هنگامی که برخی مورد تأیید و توجه نیستند سعی میکنند از طریق ظاهر خود بر دیگران تأثیر بگذارند. دریافت سوژه از جهان و اشیا پیش از آن که امری شناختی باشد مواجههای حسی است